Головна » Файли » Маляс Н. О. |
26.11.2014, 21:03 | |
Життя ставить перед освітянами нові вимоги навчання і виховання наших дітей , а саме : формування нового покоління громадян України. Необхідними ознаками такого громадянина нашої держави повинна стати висока правова культура , послідовні демократичні переконання , вміння легальними засобами захищати загальнолюдські цінності , брати активну участь у суспільному і державному житті. Відповідальність за виховання нового покоління громадян покладена перш за все на вчителів суспільних дисциплін , які повинні всебічно підготувати майбутнього випускника до життя в сучасному політично і соціально неврівноваженому світі. Ми повинні прикласти максимум зусиль аби прищепити дітям прагнення вчитись , аби в майбутньому молода людина змогла реалізувати себе як особистість, зробила вагомий внесок у громадську і державну справу. Певний досвід педагогічної діяльності переконує , що потенціал учня може розкритися лише за умови емоційного і душевного добробуту , які сприяють розвитку самостійності , творчості , впевненості у собі , ініціативності. Саме тому у своїй роботі на уроках і в позакласній роботі намагаюсь розвивати здібності учнів , активізувати їх навчальну діяльність, використовуючи та поєднуючи різні методи – традиційні і нетрадиційні. Основними завданнями в своїй роботі у процесі вивчення курсу “Основи правознавства” вважаю : не тільки ознайомлення учнів із основами системи правових поглядів і переконань, основами Конституційного ладу України , походженням, типами , формами держави в тому числі й Української , а й формування навичок правомірної поведінки учнів , виховання переконання в необхідності суворого дотримання законів , непримиренності до протиправної поведінки , і , чи не найголовніше – навчити учнів діяти в певних життєвих ситуаціях відповідно до норм права. Для досягнення цієї мети апробовую поєднання традиційних методів навчання і виховання з елементами інноваційних технологій , запозичуючи елементи передового досвіду творчо працюючих педагогів району , області , свого педагогічного колективу. Досвід – це здобуток , який накопичується з роками. В процесі роботи я , як і інші мої колеги, пройшла шлях від монологічного викладу матеріалу до діалогу з учнями та залучення їх до самостійної і творчої праці ; від настороженості і скептицизму щодо нетрадиційних уроків до більш активного застосування нових методик , використання яких , переконана, запобігає одноманітності проведення уроку, підвищує зацікавленість учнів у процесі засвоєння знань. Хоча надмірне захоплення цими технологіями може бути шкідливим. Тому у своїй роботі намагаюсь комплексно поєднувати різні методики викладання предмета. Під час загального ознайомлення учнів із новим для них предметом та першими темами курсу “Основи правознавства” , використовую розповідь або міні-лекцію. Новий матеріал намагаюсь подавати блоками з поступовим закріпленням (запитання , завдання , бесіда) . Кращому засвоєнню матеріалу сприяє залучення зорової пам’яті учнів через використання схем і таблиць , які вміщені у підручнику , або готую їх як роздавальний матеріал , або під час роботи в групах така схема чи таблиця поступово складається учнями на дошці. Вивчаючи тему “ Історичний розвиток Української держави” уже не один рік практикую використання хвилеподібної схеми ,зображеної на дошці . Так склалась історія українського народу , що його держава почергово то виникала , розвивалась , то занепадала. Це дуже легко схематично зобразити на дошці .І хоча учні 9 класу вивчають історію України лише до ХХ ст. , але завдяки цій схемі , вони легко запам’ятають які держави в різні часи існували на території України та найвідоміші пам’ятки правової культури цих часів. Під час вивчення блоку курсу , присвяченого конституційним правам , свободам і обов’язкам людини і громадянина в Україні , а також основ Конституційного ладу та органів державної влади в Україні використовую роботу учнів з документами. Найчастіше опрацювання документів , а це – нормативно-правові акти Конституції України, міжнародно-правові акти , які вміщені у підручнику або посібниках , застосовую на етапі вивчення нового матеріалу , хоча така робота може бути організована на будь-якому етапі уроку. Велике значення для успішного засвоєння знань з даних тем є використання таких методів , як термінологічна та цифрова розминка. Їх практикую на початку уроку з метою актуалізації знань і вмінь учнів набутих на попередніх уроках. Така розминка допомагає сконцентрувати увагу учнів та підготувати їх для подальшого оволодіння навчальним матеріалом. Важливим елементом глибокого засвоєння знань в процесі вивчення окремих положень галузевих юридичних дисциплін, зокрема цивільного , земельного , трудового , сімейного, адміністративного права та й інших тем , як на мою думку , є розв’язання юридичних задач, а також аналіз певних юридичних ситуацій – як умовних , так і реальних життєвих. Ознайомлюючи учнів із юридичними задачами , спочатку демонструю їм хід розв’язання такої задачі , потім усім класом виконується розв’язок завдання на дошці , а в подальшому намагаюсь перейти до повністю самостійного виконання учнями пропонованих задач. Для вироблення навичок аналізу життєвих ситуацій пропоную учням обговорити ситуації , відомі їм із власного життєвого досвіду , із публікацій газет , матеріалів інших засобів масової інформації , з відомих та популярних серед молоді художніх та документальних фільмів, з творів літератури та мистецтва. Часто звертаюсь до обговорення ситуацій із популярної телевізійної передачі “ Судові справи із Ігорем Годецьким.” Останнім часом все більше практикую проведення на уроці імітаційних та рольових ігор , здебільшого на уроках трудового , цивільного права та інших. Учні охоче видають себе керівником підприємства , який приймає на роботу працівника, імітують процес проведення передвиборчої кампанії та самих виборів. Імітаційна гра не потребує багато часу і попередньої підготовки , тому її легше провести під час уроку. Чого не скажеш про рольову гру, яка вимагає заздалегідь ретельної підготовки. Найпопулярнішим сьогодні , мабуть , для всіх педагогів є використання методів групової роботи, які сприяють активізації навчальної діяльності всього класу та формують комунікативні навички. На перших порах сама організовувала учнів у групи , допомагала їм у роботі , але маючи уже певний досвід , діти самі об’єднуються у групи . Це трохи економить час уроку , відведений на групове опрацювання завдання. Під час вивчення курсу широко використовую міжпредметні зв’язки , насамперед з історією, українською та всесвітньою літературою , географією. Правове виховання та вивчення основ правознавства продовжую у позаурочний час. Цьому сприяють виховні та класні години, вечори на юридичну тематику , вікторини, конкурси , диспути , складання і розв’язування кросвордів. Спостерігаючи певний за нашими дітьми , хочу відмітити , що не зважаючи на нестабільність, яка ще має місце в нашій державі , все-таки інтерес до навчання зростає , особливо до вивчення суспільних дисциплін. Старшокласники дорослішають і все більше усвідомлюють , що міцні правові знання знадобляться їм у майбутньому : дозволять уникнути життєвих помилок , навчать правильно орієнтуватися у складних життєвих ситуаціях. І хоча можливості наших сільських дітей не можна прирівняти із міськими ( не має доступу до бібліотечних фондів , не має класу з поглибленим вивченням предмета , часткова фізична нагрузка сільськогосподарською працею) та завоювання призових місць на районних олімпіадах свідчать про те , що і в нас діти наполегливо оволодівають знаннями , працюють самостійно і творчо, впевнено крокують до своєї мети і досягають її . Бачачи , яких висот досягають наші учні , мабуть , саме тоді кожен вчитель відчуває задоволення своєю роботою . А вдячність своїх колишніх вихованців – це найбільша нагорода для вчителя.
| |
Переглядів: 194 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |